četvrtak, 4. prosinca 2014.

Harold i Kumar - Gladni smisla



Prvi u seriji Harold i Kumar filmova, Harold i Kumar idu u Beli Zamak (2004) govori o prijateljstvu i sazrevanju i hrabro pomera mnoge granice Holivuda. Premisa je naizgled jednostavna, dva momka pod uticajem tetrahidrokanabinola, vođeni osećajem specifične gladi, traže restoran brze hrane Beli Zamak. 



Harlod i Kumar u maniru Hladnokrvnog Luka nastavljaju ka svom cilju uprkos nevoljama koje ih čekaju na svakom ćošku grada. Njihov cilj je Beli Zamak - ovde “onaj osećaj kada dobiješ ono što želiš”, sveti gral, večni život, samoostvarenje, nazovite ga kako god hoćete, nazovite ga Belim zamkom. Harold i Kumar su alhemičari duše, dva najbolja druga, Jing i jang, Boni i Klajd. Njihova blejačka (eng. stoner) filozofija je nasledstvo antičkih Ciničara, a oni su Veliki Lebovski generacije milenialsa. 


Ispitivanje granica drugarstva i homoseksualnosti (sredina osuđuje njihovo drugarstvio, Nil Patrik Heris u ulozi ženskaroša pre Kako sam upoznao vašu majku) prostire tepih prihvatanju anime i izlečenju društva od homofobije. Ovo je priča o slobodi izbora, vladavini prava, o onoj Americi o kojoj su pisali Džon Adams, Tomas Džeferson, Bendžamin Frenklin i onaj miš. Protagonisti filma su indijskog i koreanskog porekla, a obraćaju se svim mladim ljudima. U ovom slučaju zasićenost stereotipima i klozetskim humorom je vickasto oruđe osude konzervativnijih delova američkog glasačkog tela.



Slojevitost i filosofija ovog velikog dela se otkriva tek posle trećeg gledanja. Na primer, komšije u stanu pored, Goldstin i Rozenberg, su praktično dvojnici Harolda i Kumara, i kroz priču se provlače naznake paralelnih svetova, pitanja postojanja sudbine i jedinstvenosti i neponovljivosti svakog bića.


Harold i Kumar zaslužuju mesto u obrazovnom programu. Glavne likove možemo posmatrati kao personifikacije različitih efekata psihoaktivne supstance – kanabis, koju zloupotrebljavaju. Harold predstavlja  anksioznost, paranoju, nemogućnost koncentracije, povećanu introspekciju, vizuelne iluzije, dok Kumar predstavlja opuštenost, sanjarenje, euforiju, kreativnost; u oba slučaja, kao glavni efekat i pokretač radnje, je očekivano uživanje u hrani. Nadrealni humor tera na pitanje da li se sve to uopšte desilo, da li je ovaj svet nezavisan od uma posmatrača i šta sve to, zapravo, znači? 


Nema komentara:

Objavi komentar