subota, 10. siječnja 2015.

Plaćenici - momci samo žele da se zabavljaju



Rokiju je opet uspelo! Okupio je drim tim dotrajalih akcionih heroja i napravio čudo. Pomenućemo samo Terminatora, Džona MekKlejna, Transportera, Malog Lija i nabildovanog crnju, o Ultimejt fajterima da i ne govorimo… Što je 7 veličanstvenih (1960) bio za generaciju bejbi bumera, to je za X generaciju film Plaćenici (The Expendables, 2010).





Scenario je jednostavan: Roki i drugari naoružani do zuba iz nekog razloga idu u Latinsku Ameriku da polome vulve nekim zlim vojnicima. Sve podseća na krizu srednjih godina: voze opasne motore, furaju tetovaže, pištolje, tompuse… 

Ali, Roki nije samo sakupio najplaćenije glumce, dao im oružje i čekao šta će da se desi, što se vidi kada se zagrebe ispod površine i kada se ova priča o deset tipova koji jedni drugima čuvaju guzice sagleda iz svih uglova. To silno merenje čije je oružje veće, znojava prebildovana muška tela, rvanje u blatu, sama Brus Vilisova falusoidna frizura – odmotavaju poruku filma i ne možemo da ne skinemo kapu Rokijevoj genijalnosti kao scenariste, režisera i liberala. Plaćenici je u stvari film o želji muškaraca da slobodno izraze svoje homoseksualne tendencije. U uštogljenom Holivudu to nije moguće učiniti otvoreno, pa Roki, kao najveći umetnici pod režimima opresije (pokvarena vojska Latinoameričke države protiv koje se naši junaci bore je simbol za konzervativno društvo) stvara remek delo koje govori o istopolnom seksualnom odnosu prikrivenom u oružani sukob. Roki nam zapravo poručuje: kakav je ovo svet u kome je nasilje  prihvatljivo, štaviše – zabavno, a ljubav između dva muškarca se osuđuje. 

Lajtmotiv filma je penetracija; penetracija Plaćenika duboko iza leđa neprijateljskih redova, noževa koji prodiru u meso, metaka koji probijaju pancire. Naši akcioni heroji to ne rade u privatnosti svojih soba, nego na velikom platnu, širom Amerika, sa glasnim eksplozijama i dignutom glavom. Ključne scene borbe zaista podsećaju na gej klub – svi se mrdaju, dobro zabavljaju, znojavi, mišićavi se rvu uz dobru muziku. Film je u isto vreme i grub i emotivan, romantičan i perverzan. Kasting bi mogao takođe da se opiše kao perverzija, a dijalozi su tako svedeni i glupi da daju taj osećaj pornića.
 
Roki je ovim ostvarenjem opalio šamar celoj homofobičnoj javnosti i zatvorenoj filmskoj industriji. Možda je od šamara bolji termin šljep po guzi.


Nema komentara:

Objavi komentar