50 nijansi Siva (2015) reklamiraju
kao film za žene. Jeste ženski film, ali ne zato što je to ljubavna priča sa
elementima sado-mazo erotike, već osuda položaja žena u prikrivenom patrijarhatu i početak četvrtog talasa feminizma.
Ovo je naizgled ravnopravno društvo, a zapravo, muškarci drže sve konce u rukama i održavaju stanje ekonomskom moći, pozivanjem na
tradiciju, agresijom. Agresijom! Žene mogu da glasaju, imamo zakone o mobingu,
ali zapravo, u svakodnevnom odnosu žene su građani nižeg
reda. Na poslu se manje uvažava njihovo mišljenje, mere se po fizičkom izgledu,
moraju da se trude duplo više od muškarca, nipodaštava se njihova sposobnost vožnje,
rasuđivanja i izdržljivost, kritikuje se njihovo seksualno ponašanje, u isto
vreme tražeći da budu i prelepe i dobre majke i smerne i prodorne u poslu i
pametne, uključujući sve ono šta se za muškarce unapred pretpostavlja.
Nasilje kao kralj neravnopravnosti polova je uzeto u
filmu da opiše odnos prema lepšem polu (možda je slabijem prigodniji izraz
pošto je to karakteristika koja se iskorišćava). Koliko muškarci gaze žene nam
dočaravaju scene vezivanja i bičevanja koje pokazuju opštu apatiju i reaktivnost
žena (koje su im nametnute) u odnostima na svakom nivou. Svako upadanje ženi u
reč, manja plata, buljenje u grudi umesto slušanja šta ima da kaže, korišćenje pms-a
kao argument, snishodljiv pogled ako je prerano rodila dete ili sažaljiv ako
nije rađala bole kao udarac seksualnim pomagalom po zadnjici. Niži prihodi i
težak pristup bolje plaćenim poslovima, predrasude, institucije koje ne
uspevaju da zaštite žrtve nasilja, prebacivanje krivice za seksualno
uznemiravanje na žrtve su vezivanje ruku ženama jednako kao u seksualnim igricama u
filmu.
Ali Holivud ne bi bio holivud kada blokbasteri ne bi bili
slojeviti. Ako zanemarimo polove glavnih aktera dobijamo jednu društvenu
opomenu. I nad ocem familije ima otac: kako su religija i država uređene po
obliku porodice, tako moćnike možemo gledati kao očeve (bogove) u društvu. Kapitalistički
magnati bičuju male ljude svojim proizvodima, tržištima, reklamama. Ljudi
moraju da rade danonoćno kako bi zadovoljili želje koje su im projektovali
marketinški stručnjaci. 50 nijansi prikazuje
sve perverzne načine na koje nas kapitalizam muči, izbija iz nas svaku trunku
proaktivnosti i osećaja da smo ljudska bića. Udarac po zadnjici se čuje u zvuku
zavedene mase na stadionu, melodiji mobilnog telefona koji nas čini stalno
dostupnim gazdi, zvuku očitavanja nepotrebnog proizvoda na kasi, a ruke su nam vezane
kreditima, lošim zakonima i strahom.
Sve u svemu nas tuku i vezuju, mašinerija udara po
radnicima, radnici udaraju po domaćicama, tako da je, kao i uvek, najveći teret
ovog „civilizovanog“ društva na ženama, a mi pokušavamo da ubedimo sebe da
uživamo u tome. To je pravi sado-mazo odnos.
Vule , svaka ti je zlatna. Knjigu sam nažalost pročitala, potpuno predvidiva, dosadna i površna priča, kao ruši neke tabue i pomera granice, mož" misliti. Svako ko je u životu pročitao makar dve knjige (ne računaju se Bukvar i dela naših voditeljki-književnica) verujem da će se složiti. Film ni ne nameravam da gledam, jer ću radije to vreme iskoristiti da gledam u tačku na belom zidu- možda mi nešto korisno padne na pamet, u svakom slučaju biće to bolje i pametnije iskorišćeno vreme nego da u nepovrat bacim sat i po svog vremena ,a pri tom ne vidim ništa novo ili makar interesantno.
OdgovoriIzbriši